2002

2002 – Vårkonsert i Ekeby kyrka och i S:t Hansskolans aula

De flesta av vårens repetitioner ägnades åt repertoaren till vårkonserten som gavs den 27 april i Ekeby kyrka och den 28 april i S:t Hansskolans aula. Den senare konserten blev också releasekonsert för det nya nothäftet ”Finnas till” med musik av trion Jan Ekedahl, Eva Sjöstrand och Mats Hallberg. Medverkande på båda konserterna var violinisten Jan Sandborg och gitarristen Mark Wallenius, som både kompade kören och spelade några stycken på egen hand. Konferencier på båda konserterna var Bosse Carlgren.

Releasekonserten den 28:e blev givetvis extra festlig, med överraskningar i form av allsång och godiskastning på publiken. Textförfattaren Eva Sjöstrand sjöng ”titellåten” Finnas till, ackompanjerad av kompositören Jan Ekedahl på gitarr, och vår barnlediga sopran Caroline Bernander-Byström gjorde tillsammans med 3 månader unge sonen Axel ett bejublat framförande av Leilus Polska.

Konsert i Helge Ands ruin den 4 juni
Den 4 juni gjorde vi en konsert, beställd av Fornsalen konferens, i Helge Ands ruin. Iklädda ”medeltidskläder” framförde vi bland annat delar av vårkonserten. Märta Lindberg var konferencier.

 

Volund under medeltidsveckan i S:t Nicolai ruin
Vi gav tre kvällsföreställningar av Volund under Medeltidsveckan; den 6, 8 och 10 augusti, vid alla tre tillfällena med Eva Sjöstrand som recitatör. Verket framfördes i S:t Nicolai ruin i en konsertversion tillsammans med Gunnfjauns Kapell, med Gunnel J. Mauritzon som solist, på en scen som vi delade med Mysteriespelet. Efter en del initiala problem med medhörningen flyttades kören fram framför musikerna, vilket blev ett lyft. Med musikerna i ryggen blev intrycket tätt och samlat och konserterna den 6 och 8 augusti kändes musikaliskt väldigt bra. Till den avslutande konserten den 10:e hade den scen som vi använt, utan vår vetskap, rivits för att förflyttas till Stora Torget. Med den nya scenuppställning som vi med kort varsel tvingades att använda, blev den avslutande föreställningen inte lika ”tight” som de båda tidigare.

Sammantaget kunde vi dock konstatera att de tre konserterna med Volund gått mycket bra och givit oss möjlighet att koncentrera oss på det musikaliska på ett annat sätt än när vi också haft det sceniska i föreställningen att tänka på. Vi kunde därmed med tillförsikt se fram emot att framföra Volund på Altstadt-festivalen i Lübeck, också där i konsertversion.

 

Altstadt-festivalen i Lübeck
Vid 16-tiden på eftermiddagen den 5 september samlades kören utanför färjeterminalen i Visby för att installera oss i vår buss från Tottes som skulle föra oss till Lübeck. Med på resan var också ungdomarna i grupperna Krack och Tiddelipom samt delar av Gunnfjauns Kapell. Vi hann inte mer än passera bilincheckningen förrän det var dags att kliva av igen och knalla upp till terminalen för att gå ombord på Thjelvar till fots. Efter fyra timmar på färjan, som bland annat ägnades åt spontan sång i mindre grupper, kom vi vid 21-tiden fram till Oskarshamn, varifrån vi genast startade bussresan mot Lübeck. Det var bara att försöka göra det så bekvämt för sig som möjligt för att tillbringa hela natten i bussen. Vår reseledare Jocke lyckades hålla sig vaken (nästan) hela natten för att hålla vår chaufför Anders sällskap. Det var väl i alla fall några av oss som tittade upp när Öresundsbron passerades vid 2-tiden.

Vi kände oss nog alla en aning möra när vi på morgonen kom fram till vårt Gasthaus i Lübeck. Vår värd, Jens-Peter Müller, mötte upp på cykel och tog oss till en överdådig frukost. Efter några timmars välbehövlig vila var det så dags att ikläda sig Volund-kostymen och knalla upp för backen till vår ”hemkyrka” Marienkirche, där både Bach och Buxtehude varit organister och anorna sträcker sig ända tillbaks till 1100-talet. Här mötte övriga medlemmar i Gunnfjauns upp, denna gång med sångerskan Charlotte Berg. Efter soundcheck ock repetition i kyrkan, var det mottagning i rådhuset. Stadens leende borgmästare tog emot vid ingången, men sedan såg vi inte mer av honom. Vi bjöds sedan på en innehållsrik buffé, vilket fick bli dagens middag.

När vi klockan 21 gick upp på scenen i Marienkirche för vår första konsert i Lübeck, hade en publik på nära 300 personer samlats. Vi gjorde vårt bästa för att överrösta den högljudda ”musik” som strömmade in i kyrkan från torget utanför. Trots att vi sjöng alla texter på svenska kunde publiken följa med i handlingen genom Fabian Mebus’ recitationer på tyska. Konserten gick mycket bra och publiken gav oss stående ovationer. Det var en härlig känsla att kliva av scenen och gå ner genom den kraftfullt applåderande publiken efter konserten. Vid det här laget var vi nog alla väldigt törstiga och vi kunde äntligen gå ut i folkvimlet och svalka våra strupar.

Nästa dag var ”konsertledig”, men vi inledde ändå med ett par timmars repetition inför morgondagens ”egna” konsert. På eftermiddagen tog de flesta av oss vara på tillfället att bege sig till ett närbeläget köpcentrum, där bussens bagageutrymme fylldes med diverse lådor och påsar med godsaker. Dagen ägnades för övrigt åt sightseeing och avlyssning av musik av de mest skilda slag, som exekverades på ett flertal scener på olika ställen i stan. På kvällen kunde vi bland annat avnjuta konserter med Bosse Ahlbertz och Rosalie Jonsson samt Gunnfjauns Kapell på scenen utanför Marienkirche.

Den avslutande dagen i Lübeck gav vi själva en konsert på nämnda utomhusscen. Det var dock inte många som hade lockats att komma och lyssna på oss klockan 12 denna söndag. Eftermiddagens avslutande Volund-konsert lockade nästan lika stor publik som premiärkvällen och avlöpte även den med gott resultat, även denna gång med Fabian Mebus som recitatör. Den entusiastiska publiken tycktes aldrig vilja sluta applådera. Efter en avslutande gemensam middag i Rådhuskällaren, kryddad med mycket sång, firande av födelsedagsbarnet Bosse, avtackning av Jens-Peter och en spontan minikonsert för ett gäng intet ont anande norska herrar, lastade vi in oss i bussen och påbörjade vid 22-tiden vår långa resa hemåt. Frukost intogs på måndagmorgonen i Oskarshamn innan vi gick ombord på Thjelvar, där vi till allas stora glädje hade tillgång till hytter. Kl. 16 var vi åter i Visby efter några riktigt späckade och framgångsrika dagar i Tyskland. Detta gav mersmak och vi måste snart ut och resa igen. Volund-CD:n distribueras nu i Japan, så man vet ju aldrig…

 

”Laurdag”
Lördagen den 28 september var en dag i Lau kyrka, en ”laurdag” med andra ord. Sommarvärmen hade gett upp för året, så det kändes väldigt kallt inne i kyrkan. Vi var därför ordentligt påpälsade när vi repade under större delen av dagen. Trots detta kändes både dagens repetitioner och kvällens konsert mycket lyckade. Repertoaren var vald för att på bästa sätt ta vara på kyrkans fantastiska akustik, vilket vi lyckades väl med. En av själarna i publiken sa efter den timslånga konserten: ” Det kändes som jag suttit här i 10 minuter”, vilket väl ska tolkas som ett mycket gott betyg. Idén att repetera en dag i en av de medeltida kyrkorna på den gotländska landsbygden och följa upp det med en konsert på kvällen är väl värd att jobba vidare på. Kanske en ny tradition har sett dagens ljus.

 

Kulturnatten i Visby den 5 oktober
Nästa evenemang var Kulturnatten den 5 oktober, där vi bidrog med två 20 minuter långa framträdanden i Bildstenshallen i Gotland Fornsal. Programmet utgjordes framför allt av delar av repertoaren från Lau.

Årets adventskonserter ägde som vanligt rum i Helge Ands ruin på fredagskvällen och sent på lördagseftermiddagen vid första advent. Denna gång serverades ingen glögg efter påtryckningar från Gotlands Fornsal som vi hyr ruinen av. Mårten Nordlund var konferencier och Åsa Larsson dirigerade två stycken. Årets adventsrepertoar innehöll inget stycke som inte ingått i någon av våra tidigare adventskonserter. Som vanligt var lördagens konsert mer välbesökt än fredagens.


Toner för miljoner på Gotland
Under hösten fick Allmänna Sången erbjudande att bilda stommen i den lokala kören i den konsert i Södervärnshallen i Visby som skulle ingå i föreningen Svensk Körsångs och Föreningssparbankens gemensamma satsning Toner för Miljoner. Denna genomfördes 2002 som en Sverigeturné med julmusik i december, med sångsolisterna Håkan Hagegård och Jeanette Köhn, en vokalensemble från Stockholm och en orkester samt, som sagt, en lokal kör. Allt lett av Fred Sjöberg. Den lokala kören sammanstrålade på en repetition i S:t Hansskolans aula i mitten av oktober, men förutom detta tillfälle kunde vi repetera tillsammans först på konsertdagen den 7 december. Programmet var mycket varierat med jullåtar av en mängd olika kategorier. Vi gjorde också fyra egna nummer. Sammantaget blev konserten mycket lyckad, enligt Fred Sjöberg en av de bästa under hela turnén. Det är definitivt en kick att sjunga tillsammans med många andra och dessutom tillsammans med bra musiker och solister. Att musiken dessutom framfördes inför en fullsatt Södervärnshall, med över tusen personer, gör ju inte saken sämre. Deltagandet i Toner för Miljoner blev därmed en värdig avslutning på det innehållsrika året 2002.